Wprowadzenie do elektronicznej rejestracji czasu pracy pracowników - element rozwoju przedsiębiorstwa
Uruchomienie i skuteczne wdrożenie systemu rejestracji czasu pracy pracowników w firmie to doskonały
sposób na zautomatyzowanie czynności, które i tak działy HR mają obowiązek prowadzić
– ewidencję czasu pracy. Ewidencja czasu pracy w formie dokumentacji jest podstawą
do naliczenia wynagrodzenia pracownikom. Prowadzenie ewidencji czasu pracy nie jest
dobrą wolą pracodawcy. To obowiązek wynikający z art. 149 K.p. Klasycznie prowadzona
ewidencja tj. w formie dokumentacji papierowej jest zgodna z prawem i przepisami.
Te bowiem nie definiują sposobu prowadzenia ewidencji oraz jej formy. Jednak zgodnie
z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej określone są minimalne wymagane
informacje odnośnie prawidłowo prowadzonej ewidencji:
- informacja o czasie pracy w dni robocze, praca w niedziele i święta, w porze nocnej,
w nadgodzinach
- oraz w dni wolne od pracy wynikające z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym
tygodniu pracy
- ponadto wymagane jest ewidencjonowanie informacji o czasie dyżurów, ewidencja urlopów
innych rodzajów absencji
Ewidencję należy prowadzić na bieżąco, przez cały okres zatrudnienia pracownika,
obowiązkowy czas przechowywania to 3 lata.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
z dnia 28 maja 1996 r.
w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika
(Dz.U. z 1996 r. Nr 62, poz. 286, Dz.U. z 2002 r. Nr 214, poz. 1812, Dz.U. z 2003
r. Nr 230, poz. 2293, Dz.U. z 2006 r. Nr 125, poz. 869, Dz.U. z 2009 r. Nr 115, poz. 971)1
Klasycznie prowadzona Rejestracja Czasu Pracy ogranicza się do papierowej dokumentacji, potwierdzającej
jedynie obecności pracowników i ich przybycia. Potwierdzane to jest składanym przez
pracownika podpisem. Lista obecności jako dokument i jej prowadzenie nie jest obowiązkowe,
a dopiero lista obecności uzupełniona o dodatkowe informacje może stać się ewidencją
czasu pracy, której prowadzenie jest obowiązkowe.
Prowadzenie papierowej listy obecności i tak wymusza prowadzenie niezależnie ewidencji
czasu pracy każdego pracownika. Papierowa lista obecności nie jest wiarygodnym źródłem
informacji. Sam podpis pracownika i podana godzina przybycia lub opuszczenia zakładu
nie zawsze musi być zgodna z prawdą, wymaga weryfikacji. Ale jak to zweryfikować?
Skrajnym, ale możliwym do wyobrażenia zdarzeniem jest sytuacja, gdy podpis składa
pracownik za pracownika. Papierowe listy wymagają ręcznego wprowadzenia do innych
systemów kadrowo-płacowych, dostarczając dodatkowej pracy i pochłaniając czas.
Wprowadzenie elektronicznej rejestracji czasu pracy eliminuje wszelkie niedogodności
wynikające z prowadzenia papierowych list obecności. Rejestracja kartą jest podpisem
pracownika, poświadczającym jego obecność, czytniki rejestracji czasu pracy zapisują
dokładną godzinę rozpoczęcia czasu pracy i zakończenia. Zapis dokonuje się w formie
elektronicznej, przepisy prawa nie definiują formy prowadzenia ewidencji czasu pracy,
a zatem w sposób legalny i dozwolony prawem. W związku z faktem, iż zapis odbywa
się z dokładnością co do sekundy uzyskujemy dodatkowe korzyści, nieosiągalne dla
formy klasycznej.
Jednym z nowych, istotnych korzysci to możliwość wyliczania spóźnień, wcześniejszych
wyjść, a wiec możemy poznać rzeczywiste godziny pracy. Rozszerza to znacząco zakres
uzyskiwanych korzyści np. daje możliwość dyscyplinowania pracowników. Szczególnie
ważne na zmianach nocnych, kiedy to zarząd i kierownictwo w dużej częsci są nieobecni.
Dyscyplinowanie pracowników zwiększa efektywność.
Straty z tytułu niedopracowanych minut, sumujących się w miesiącu w godziny są wykrywane
i mogą być natychmiast raportowane. Zapisane w sposób cyfrowy dane w łatwy i szybki
sposób są przetwarzane, uzyskanie dowolnej informacji o czasie pracy, spóźnieniach,
niedopracowaniach, nadgodzinach, ucieczkach, itd jest znacznie szybsze, niż analiza
papierowa. Elektroniczny system umożliwia stałą kontrolę i automatyzacje działań.
Prowadzona w sposób elektroniczny rejestracja czasu pracy w oparciu o czytniki kart
zbliżeniowych wnosi nie tylko oszczędności wynikające ze wzrostu dyscypliny i efektywności,
ale również oszczędza czas i zmniejsza koszta związane z prowadzeniem ewidencji
czasu pracy. Jako narzędzie może w sposób wszechstronny wspierać pracę działów HR.
Poprzez integrację z aplikacjami płacowymi stają się istotnym elementem procesu
zarządzania przedsiębiorstwem.
"Rejestracja czasu pracy" to system składający się z oprogramowania
do rozliczania czasu przepracowanego przez pracowników, urządzeń rejestrujących
początek i koniec pracy, urządzeń dodatkowych, bez których system rcp nie mógłby
działać. Głównym zadaniem systemu jest dostarczanie analiz o czasie pracy pracowników,
podniesienie dyscypliny wśród pracowników, wsparcie działów HR w zarządzaniu pracownikami,
planowanie czasu pracy.
Wszelkie zestawienia użytkownicy uzyskują w postaci kart pracy zawierających informacje
o czasie pracy, nadgodzianch, czasie pracy w nocy. Dodatowe zestawienia zawierają
informacje o spóźnieniach, niedopracowaniach, czasie spędzoym na wyjściach prywatnych.
Ewidencja wyjść służbowych to również główny aspekt rozliczania godzin pracy.
Program Rejestracji Czasu Pracy
Wymagania stosowane do programów rcp to zgodność z Kodekasem Pracy
i jego nowelizacjami, zgodność z Ustawą o Służbach Cywilnych, elastyczność
programu umożliwiająca konfiguracje planu pracy uwzględniając powyższe oraz regulamin
pracy firmy.
Wybór oprogramowania jest najważniejszym apektem podczas wyboru oferenta. Jakość
programu decyduje o jakości całego systemu.
Oprogramowanie rcp powinno posiadać minimum następujące funkcjonalności:
- możliwośc korekcji zdarzen wejść/wyjść z zachowaniem informacji, kto dokonywał korekcji
- szeroki wybór zestawień, analiz opartych na Kodeksie Pracy i Ustawie o Służbach
Cywilnych, jeśli system ma mieć zastosowanie w jednostach administracji państwowej
- możliwość planowania pracy w formie graficznej
- możliwość udostępniania danych pracownikom przez aplkacje on-line
- eksport i import danych z programów kadrowo-płacowych
Rejestratory czasu pracy RCP
Kolejnym, istotnym elementem systemu są rejestratory czasu pracy,
zwane też jako czytniki rcp.
Aktualnie dostępne są zegary rejestrujące wejścia i wyjścia z pracy na podstawie
następujących mechanizmów:
- karty zbliżeniowej
- PIN
- odcisku palca - biometryczne
- analizy rysów twarzy
- kombinacji powyższych
Warty zwrócenie uwagi jest fakt, że aktualnie dostepne urządzenia mogą być zasilane
5V, 12V lub PoE. Ma to istotne znaczenie podczas planowania instalacji,
w szczególności we własnym zakresie. Modele zasilane PoE mogą być wręcz montowane
przez użytkowników samodzielnie.
Większość rejestratorów oferuje możliwość przełączania trybu pracy
z rejestracji wejścia na wyjście za pomocą przycisków. W przypadku dużych przedsiębiorstw,
gdzie praca odbywa się na zmiany warto zainstalować dwa czytniki
do rejestracji osobno wejścia i wyjścia. Wyklucza to ewentualne pomyłki podczas
rejestracji. Powoduje to uniknięcie najczęściej pojawiajacego sie problemu, np.:
braku wejscia lub podwóje wejście. Zdarzenia takie wymagają korekcji, co może byc
przyczyną dodatkowej pracy. Warto tego uniknąć.
Podłączanie rejestratora do systemu. Najczęście stosowane jest
podłączenie przez LAN, aczkolwiek czytniki oferują możliwość podlączenia przez RS485/RS232,
technologia dość przestażała i wogóle już nie akceptowana. Wiele modeli ma możliwość
pobierania danych o wejściach poprzez USB. Rozwiązanie jest stosowane, gdy brak
możliwości podłączenia kabli wyklucza tą forme komunikacji on-line.
Instalacja systemu RCP
Kolejny aspekt warty rozważenia to instalacja systemu rejestracji
czasu pracy.
Proces ten wymaga przeanalizowania wymagań zamawiającego odnoście:
- ilości przejść
- ilości pracowników
- wymaganych funkcjonlaności jak: kontrola otwarcia drzwi, sterowanie bramkami obrotowymi,
szlabanem
- montaż czytników na zewnątrz - odpowiedni dobór konfiguracji i typów urządzeń
- wymagania odnośnie rodzaju identyfikacji: biometria, karty zbliżeniowe, PIN, analiza
rysów twarzy, kombinacji wymienionych
- zastosowanie bramek obrotwych
Rozpoznanie potrzeb użytkownika
Dobór właściwego sprzetu i elementów dodatkowych i
akcesorów systemu kontroli
dostępu jak:
- przyciski otwarcia drzwi
- dopychacze
- przyciski p.poż
- zasilacze i ich liczba
Prawidłowo działający system rejestracji czasu pracy to nie tylko czytnik podłączony
do komputera. W bardziej rozbudowanych instalacjach istotne jest prawidłowy dobór
urządzeń i akcesoriów w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania samych drzwi.
Niewłaściwie dobrany rodzaj elektrozaczepu, typ NO lub NC, niewłaściwie
dobrany dopychacz, niewłaściwa liczba zasilaczy, nie uwzgledniajaca
spadków napięc wraz z odległoscia od drzwi. Nieergonomiczne przyciski otwarcia
drzwi, zamontowane w niewłaściwym miejscu. Zły wybór zwora
- elektrozaczep. To są aspekty, ktore należy prawidłowo rozpoznać. Pomyłka skutkuje
niezadowolenim klienta lub złą kalkulacja oferty.
Wygoda, prestiż, pewność
Istnieją dodatkowe elementy mające wpływ na jakość systemu i pracy z nim. Nadruki
na kartach - zalecane wcelu podniesienia prestiżu firmy, eleganckie
logo firmy na pewno doskonale prezentuje sie na karcie, która nie tylko służy jako
identyfikator, ale także jako wizytówka. Istnieje możliowść nadruku kolorowego CMYK
lub monochormatyczny - biało czarny.
Dodatkowy czytnik USB umożliwiający rejestrację kart w systemie
znacząco podniesie komfort pracy. Zgubienie karty, wymiana karty, wyrejestrowanie
pracownika, zatrudnianie nowego to sytuacje, gdy szybkość i wygoda bedą zapewnione
dzięki zastosowaniu właśnie czytnika USB. W szybki i wygodny sposób można zarejestrować
kartę w bazie programu i automatycznie rozesłać do wszystkich czytników.
Gwarancję, iż pracownicy nie będą wymieniać sie kartami może zapewnić czytnik z
wbudowana kamerą lub dodatkowe oprogramowanie wraz z dodatkową kamerą - rejestracja
wideo. Każda rejestracja na czytniku w obu przypadkach skutkuje wykonaniem
zdjęcia, umożliwiając późniejszą identyfikaję osoby. Innym sposobem zabezpieczenia
się przed wymianą kart pomiędzy pracownikami jest zastosowanie bramek obrotowych.
Szkolenia i wsparcie
Właściwe szkolenie, dla administratora, użytkownika, pracownika,
zapewnienie odpowiedniej ilości godzin szkolenia, a nastepnie wsparcia użytkownika
to działania mające na celu pomoc w zrozumieniu istniejacych problemów podczas użytkowania
systemu. Sposoby naliczania czasu pracy, ewentualne niezgodności wynikające np.
z braku wejść lub wyjść, niewłaściwie skonfigurowanie programu, mogą być w początkowym
okresie źródłem dodatkowej pracy dla użytkownika. Jednak w wyniku właściwego podejścia,
odpowiedniego szkolenia oraz nabywanego doświadczenia użytkownik może samodzielnie
obsługiwać system.